Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Tágrazártszemmel

Tündérmesék újratöltve – Egyszer volt, hol nem volt

2014. május 01. - A_Rézi

Hol volt, hol nem volt, az Óperenciás-tengeren is túl, az Üveghegyen innen, ott ahol a kurta farkú malac túr, élt egyszer egy…” Ismerős kezdés ugye? Gyerekkorunk kedvenc meséi mind valahogy így indultak, hogy aztán messzire repítsenek bennünket, egy kitalált fantáziavilágba, ahol a gonosz elnyeri büntetését, a jó pedig méltó jutalmát. Legyen az tündérmese vagy állatmese; kalandos vagy inkább szerelmi história; magyar népmese, vagy éppen a Grimm testvérek által papírra vetett történet. Ezek a mesék mind-mind beleivódtak a kollektív emlékezetünkbe, a részünkké váltak. Csak idő kérdése volt, hogy valakinek eszébe jusson őket új köntösbe öltöztetni, összekapcsolni a modern világgal, szereplőiket pedig egy teljesen más, újonnan kitalált történet köré központozni. Az alapanyag szuper, a lehetőségek száma pedig szinte végtelen – innen már csak elrontani lehetett…

Szerencsére ez nem történt meg!

once-upon-a-time_logojpg.jpg

Az Egyszer volt, hol nem volt című tévésorozat 2011 októberében debütált Amerikában (nálunk egy évvel később), és nem lepődnék meg, ha alaposan meghökkentette volna a nézőket. A szereplőket mindenki ismeri: itt van Hófehérke és a hét törpe, a Gonosz mostoha, Piroska és a nagymamája, Pinokkió és a Tücsök, Rumpelstiltskin – ám egyikükkel sem a szokásos kontextusban találkozunk. Vagyis inkább: nemcsak a szokásos körülmények közt. Mint kiderül, Hófehérke, amellett, hogy szép és jó, még egy vakmerő kalandor is; a Sármos Herceg nem sokkal korábban még parasztgyerekként élte világát; Rumpelstiltskin valójában egy gyáva ember, aki eladta a lelkét a hatalomért. A Gonosz Királynő, Hófehérke mostohája pedig egyszer régen egy szerelmes fiatal lány volt, akinek darabokra tört a szíve – ami ugyan nem magyarázza meg azt a végtelen gonoszságot, ami átjárja, de mindenesetre jónéhány dolgot más megvilágításba helyez.

De nézzük a konkrétumokat:

A Gonosz Királynő, miután elvesztette a háborút, és Hófehérke életét sem sikerült kioltania, egy nagy kiterjedésű, veszélyes átkot bocsát a birodalomra. Ezzel az összes meselényt száműzi egy varázstalan világba. Persze Hófehérke és férje, a Herceg, valamint a „jót” képviselő mesehősök nem akarják annyiban hagyni a dolgot. A bebörtönzött, gonosz Rumpelstiltskinhez fordulnak, aki persze megkéri a segítsége árát. Végül elkészül egy varázsszekrény, ami képes egy embert megvédeni az átoktól – aki, döntésük szerint majd az áldott állapotban lévő Hófehérke lesz. Csakhogy a szülés idő előtt beindul, és így a szekrénybe csak az újszülött kislány kerül. Az átok lecsap, az idő megáll, a birodalom népe a mi világunkban köt ki – és egyikük sem emlékszik rá, hogy kicsoda valójában.

once-upon-a-time_dvd.jpg
A másik cselekményszálon, Emma Swan óvadékügynököt huszonnyolcadik születésnapja estéjén felkeresi egy Henry nevű kisfiú, aki azt állítja magáról, hogy az ő tíz évvel korábban örökbe adott fia. Emma a háta közepére se kívánja sem a fiút, sem az anyai teendőket, tehát úgy dönt, visszaviszi őt a nevelőanyjához. Ám, ahogy a fiatal nő átlépi a Maine állambeli álmos kisváros, Storybrooke határát, minden megváltozik. Az idő újra elindul. Henry azt állítja, hogy Emma Hófehérke és a Herceg lánya, és ő az, aki képes megtörni az átkot, ami a mesehősöket sújtja. Emma persze nem hisz neki. Ahogy azt sem hiszi el, hogy Henry nevelőanyja, Regina, maga a Gonosz Királynő, Hófehérke mostohája. Csak le akar lépni.


Hogy miért marad mégis? Talán megszólalnak az anyai ösztönei, talán megérzi azt a hazugságot, ami az egész várost átitatja, vagy csak felkelti az érdeklődését a hihetetlen történet. Talán nem. Meggyőződésem, hogyha nem érzett volna azonnal ellenszenvet Regina iránt (és ha Regina nem úgy viselkedik, ahogy), akkor távozik… De Emma Storybrooke-ban marad, és ezzel olyan kalandok kezdődnek számára, melyeket racionálisan nem biztos, hogy meg lehetne magyarázni – egy mesében azonban tipikusnak számítanának…

Ám, neki mégis az lesz a legnagyobb kihívás, hogy bízzon és higgyen. Amikor ez megtörténik, beteljesíti a sorsát. Addig azonban megannyi titok és hazugság kerül napvilágra – például, hogy kicsoda Piroska „farkasa”; hogy a gyáva Rumpelstiltskin hogyan vált félelmetesen erős, és kegyetlen varázslóvá – és, hogy milyen volt az emberi oldala; hogy a Gonosz Királynő miért is gyűlöli annyira Hófehérkét. Később pedig az is kiderül, hogy miért kellett Emmának egyedül felnőnie, és, hogy miért adta örökbe az újszülött Henry-t. Természetesen, egy csavaros történethez méltóan, minden mindennel összefügg – nem is hinnénk mennyire szorosan. Az Egyszer volt, hol nem volt egy kalandos történet, ami egyszerre ismerős és újszerű, drámával, intrikával és meseszerű véletlenekkel, és mi mindvégig drukkolunk, hogy a szereplők végül boldogan éljenek, míg meg nem halnak – ahogy egy mesében szokás.

once-upon-a-time-cast.jpg

Boszorkányok, tündérek, varázslók, harcosok és hercegnők, kalózok és vadászok, hazugok és bosszúállók, védelmezők és önfeláldozók mind-mind megtalálhatóak ebben a harmadik éve sikeres sorozatban. A két szálon futó részek mindegyike egy erkölcsi problémával állítja szembe az adott figurát, így még jobban megismerhetjük őt. A karakterek (a fő- és mellékszereplők egyaránt) árnyaltak, és a fordulatos történet előrehaladtával méginkább azok lesznek. A középpontban Emma és Regina konfliktusa áll, amihez később többen is csatlakoznak. A főszereplő Emma Swant az a Jennifer Morrison alakítja, aki nyolc évadon keresztül játszotta Dr. Allison Cameront a Dr. House-ban – megjegyzem ebben sokkal jobb, abszolút hitelesen mutatja be a karakter fejlődését. A Gonosz Királynőt Lana Parilla kelti életre. Regina okos, kimért, ravasz és félelmetes – már a tekintetével ölni tudna, ugyanakkor féltékenyen szereti nevelt fiát, Henry-t – aki ezzel az ő első számú gyengepontja. Hófehérke (Ginnifer Goodwin – Hármastársak) pedig egyrészt szelíd és becsületes, másrészt a családja és az igazság védelmében minden teketória nélkül képes kardot, íjat ragadni, és belevetni magát a harc sűrűjébe. Gondolhatnánk, hogy ez a sorozat a nők csatája – ami a felszínen igaz is, a háttérben viszont ott van Rumpelstiltskin (Robert Carlyle, a kultikus Trainspotting agresszív Begbie-je), aki csak a megfelelő alkalomra vár, hogy előléphessen, és a saját céljai érdekében mindenen és mindenkin átgázoljon.

Ilyen karakterekkel és háttértörténetekkel a konfliktus, az izgalom és a meglepetés garantált. Hiszen a valós világ szabályai bármikor áthághatóak – mert egy mesében bármi megtörténhet. És meg is fog. Szinte csak egy dolog biztos: a végén a szeretet és a jó győzedelmeskedik – remélem.

A_Rézi

süti beállítások módosítása