Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Tágrazártszemmel

AktuálMozi: Lucy

2014. augusztus 16. - A_Rézi

Luc Bessontól már megszokhattuk, hogy hősnői nem mindennapi teremtések, akikkel nem szokványos dolgok történnek... Az 1990-es Nikitában Anne Parillaud karaktere egy gyilkossági ügybe keveredett drogos lány, akinek a titkosszolgálat ad egy második esélyt: a bérgyilkosuk lesz, cserébe tovább élhet. Ám végül Josephine alaposan meglepi őket... A kiskamasz Mathilda (Natalie Portman) végignézi családja lemészárlását a Léon, a profiban (1994), ám ez nem töri meg, sőt, a szomszéd bérgyilkos mellé szegődik, hogy tanulhasson tőle és bosszút álljon... Az ötödik elem (1997) című akció sci-fi Leeloo-ja (Milla Jovovich) kvázi szuperhős, az emberiség utolsó reményeként egy küldetéstudattal rendelkező képzett harcos – ám mégis ugyanarra vágyik, mint bármelyik nő... Talán ezért szeretjük annyira Besson női hőseit: teszik a dolgukat, alkalmazkodnak az új helyzethez, próbálnak életben maradni. Különlegesek, okosak, veszedelmesek, de mégis minden porcikájukban NŐK. Kíváncsian vártam, hogy vajon a francia író-rendező legújabb hősnője, Lucy, illik-e majd a többiek közé...

Lucy-Movie_no1.jpg

 /Vigyázat! A poszt nyomokban spoilert is tartalmaz./

Amikor először láttam a Lucy előzetesét, azonnal a Csúcshatás (Limitless) című 2011-es thriller jutott eszembe (gyanítom, nem voltam vele egyedül). Ez az a film, amiben a Bradley Cooper által alakított szánalmas lúzer egy régi cimborától kap egy titokzatos bogyót, amitől pozitív értelemben elszáll az agya, és szó szerint kinyílik előtte a világ. Mindent átlát, mindent megold, nem léteznek számára problémák, csupán egyetlen egy: ha nincs több bogyó. Pillanatok alatt képes megtanulni a legvastagabb lexikont, átlátni a gazdaság és az élet legbonyolultabb összefüggéseit. Ki ne lenne képes ezért bármire – akár gyilkosságra is? Hősünk pengeélen táncol: az egyik oldalon a mérhetetlen tudás, amivel pénz, karrier, hírnév és nő jár, a másik oldalon pedig az életveszély (a gyógyszer, és mindenki más részéről, aki meg akarhatja azt kaparintani). Szóval a Csúcshatás egy jól összerakott kis film volt, izgalmas témafelvetéssel, mindemellett remekül operált az átlagember vágyaival, és a hatalmasok még több hatalomra való éhségével. Bár számomra a vége nem volt annyira ütős, mint szerettem volna, azért korrekten lezárták, a mozi egészéről pedig abszolút pozitív a véleményem.

lucy.jpgKimondatlanul is, de valami hasonlót vártam a Lucy-tól... Az új filmben a főszereplő egy csinos, szimpatikus nő, aki önhibáján kívül jókora bajba keveredik: elrabolják, és arra kényszerítik, hogy a testében drogot csempésszen át a határon. A maffia számításába azonban hiba csúszik, amikor a tasak kiszakad, tartalma pedig a lány szervezetébe kerül. Ám ahelyett, hogy túladagolásban meghalna, Lucy teste beépíti, a saját hasznára fordítja az anyagot, és így hihetetlen, már-már természetfeletti képességek birtokába jut.

Nagyjából ennyi derült ki az előzetesből – úgyhogy joggal hihettük, hogy a Csúcshatás női, akciódúsabb, felturbózott változatát fogjuk majd látni. Aztán amikor beültem a moziba, rájöttem, hogy ez nagyon nem az a film lesz, amire számítottam...

A Lucy összes plakátja azzal a szöveggel van tele, hogy "az átlagember az agykapacitásának 10%-át használja, képzeljük el, hogy ő mit tudna tenni 100%-kal". A rövid válasz az, hogy szinte bármit. A hosszabb válasz pedig egy érdekes, igenis elgondolkodtató vízió; egy képzelt folyamat leírása, Luc Besson tollából, 89 percben.

lucy_ff.jpgFőhősünk Lucy (Scarlett Johansson), egy teljesen átlagos lány, akinek egy pasi (mi más?) miatt felfordul élete. Veszélybe kerül, próbál túlélni, és meglepő módon pontosan úgy viselkedik vészhelyzetben, mint bárki más: lefagy, szinte rázza a remegés, a könnyeivel küszködik, fél; a halálra és a hullákra is pontosan úgy reagál, ahogy egy átlagos ember tenné... Üdítő élmény! Persze ez a fajta „normalitás” alaposan megfontolt Besson részéről: így még erősebb a kontraszt pár perccel később, amikor Lucy „tudatára ébred” és már nem érez félelmet, fájdalmat, nincsenek kétségei. Nem léteznek előtte fizikai, térbeli, időbeli akadályok, csak a következő megoldandó feladat... Lassan eltűnik belőle mindaz, ami emberré teszi az embert, hogy aztán a lecsupaszított intelligencia, érzelemmentes stratégiát követve, fénysebességgel induljon a végzete felé. Akad néhány segítője (bár nem sok szüksége van rájuk): a szemléletes előadásokat tartó agykutató Norman professzor (Morgan Freeman), és a leginkább kell-egy-helyes-pasi-a-filmbe alapon jelenlevő nyomozó Pierre Del Rio (Amr Waked). És persze ellenfele is van: a spéci droggal üzletelő bűnszervezet feje, a titokzatos Mr. Jang (Min-sik Choi), a tipikus könyörtelen főgengszter, aki rezzenéstelen arccal végez ki bárkit, és személyes ügyének tekinti Lucy kiiktatását.

Nem véletlen, hogy Besson éppen Lucy-nak keresztelte hősnőjét (és, ha erre nem jöttünk volna rá magunktól, hát a szánkba is rágja). Ugyanis így nevezték el a hetvenes években talált, mintegy három millió éves australopithecust is, akit az első nőként emlegetnek. Zavarba ejtő jelenet, amikor a két Lucy a film egy pontján szembetalálkozik(!). Egyébként gyakran támadt az az érzésem, hogy bár egy sci-fi beütéses, rohanós akciómozira ültem be, mintha közben fél szemmel a National Geographicon is néznék valami ismeretterjesztő filmet – ráadásul a két műsor össze is csengett. Például az elején, ahogy az "NG-n" a ragadozó becserkészte, majd elejtette zsákmányát, a "filmben" éppen úgy került Lucy is Mr. Jang kelepcéjébe... Zseniális volt ez a párhuzamos vágás, és ahogy a két jelenet felelt egymásra. Általánosságban az egész mozira jellemző a szemléltetés, mintha szórakoztatás mellett tanítani is szeretne bennünket – és bár ez először még érdekes, egy idő után kissé zavaróvá válik...

Viszont Besson javára írható, hogy jól építette fel a főszereplőjét (ami a korábbi hősnőket figyelembe véve elvárható volt). Lucy újdonsült képességei fantáziadúsak, hasznosak, ám néha kissé ijesztőek – szerintem azért akadt köztük néhány, amit mi is szívesen kipróbálnánk. Az operatőr szép képeket fényképezett, a digitálisan manipuláltak is lucy_csak_szem.jpgszínesek, izgalmasak. Jó volt nézni ezt a filmet. A történettel már több a problémám, és arról is lehet vitatkozni, hogy tudományosan mi helytálló benne, és mi nem. A téma mindenesetre figyelemfelkeltő volt, és nagyjából ki is használták a benne rejlő lehetőségeket – vizuálisan feltétlenül. Az árnyalt karakterek viszont, akik jobban összekuszálták volna a szálakat, hiányoztak. A mellékszereplők egysíkúak: a professzor kedves és intelligens, a bandavezér elszánt és kegyetlen, a zsaru segítőkész, ám teljesen szürke. Nem tudunk meg róluk sok mindent, mert mindegyikük pontosan azt az egy dolgot teszi, ami a feladata, és nem többet. És emiatt végül a film is kevesebb lett – sajnos.

A film fő kérdése: mit tegyünk, ha minden (szó szerint minden) tudás a birtokunkba kerül? Erre egy elég triviális választ kapunk, valami mellbevágó, elképesztő helyett. És bár a legbonyolultabb problémák megoldása néha meglepően egyszerű, ennek ellenére hiányérzetem volt a zárással kapcsolatban. És az csak egy dolog, hogy maradt néhány kérdőjel a végefőcím után. Egy másik pedig, hogy nem tudom eldönteni, hogy egy akciófilmet láttam-e, ami túl tudományos volt; vagy egy sci-fit, ami viszont nem volt eléggé tudományos; vagy éppen a tudomány és az akció harmóniájával nem stimmelt valami... De egy biztos: Lucy minden különlegessége (és Johansson remek játéka) ellenére is kevés volt ahhoz, hogy egyedül elvigye a hátán a filmet. Én kedveltem őt, szerintem beillett Besson korábbi hősnői közé, de a többiekkel ellentétben, neki nem voltak hozzá méltó játszótársai. Kár érte! :(

A_Rézi

süti beállítások módosítása