Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Tágrazártszemmel

MLM-rejtély - 1. rész

2014. május 21. - Penny Wise

Bizonyára nincs olyan ember széles e határban, aki ne találkozott volna már élete során az MLM-jelenséggel; akár közvetve, akár közvetlenül. Magyarországon már a ’90-es évek elején megjelentek az első hálózatépítéssel foglalkozó cégek, az elmúlt évek során pedig gombamód szaporodtak el a „különleges üzleti lehetőséget” kínáló vállalkozások. Biztos vagyok benne, hogy legtöbbünket már hívtak meg fantasztikus munkalehetőséget és még fantasztikusabb termékeket ajánló, lelkes multi-level-marketinggel foglalkozó ismerőseink. Ilyenbe ugyanis szinte mindig ismerősön keresztül botlik az ember.
A téma elég kényes abból a szempontból, hogy a hívei foggal-körömmel védik az MLM-et, míg ellenzői legtöbbször nem éppen szalonképesen nyilatkoznak róla. Jelen cikkben csupán a véleményemet szeretném leírni; azt, hogy én mit láttam, hallottam, tapasztaltam a hálózati marketinggel kapcsolatban. Éppen ezért cégnév és termékcsoport nélkül magát a jelenséget járom körbe. Amúgy sem lenne szükséges nevet említeni, hiszen ezek a cégek alapvetően egy kaptafára működnek, legfeljebb részleteiben térnek el egymástól (Pl. marketingterv, belépés feltételei stb.)
Jó néhány ével ezelőtt én is kapcsolatba kerültem az MLM-mel, méghozzá ki más, mint egy ismerősöm révén. Az ilyesfajta cégek működésének egyik alaptétele ugyanis, hogy hívd fel az ismerőseid figyelmét a „kihagyhatatlan üzleti lehetőségre”. Bár személyes véleményem az, hogy üzletben nincs barátság, ám ők úgy látják, hogy nincs ebben semmi rossz, sőt! Az ember ugyanis inkább megbízik egy ismerősében, mint egy idegenben, ergo így a legkönnyebb üzlettársakat szerezni.MLM2.gif

A megkeresések telefonon zajlanak; így hát nem meglepő, hogy annak idején én is megkaptam a magam telefonhívását. Egyébként nem is olyan ismerőstől, akit „ezer éve nem láttam”, hanem olyantól, akivel akkoriban aktívan tartottuk a kapcsolatot. (Nevezzük az illetőt K-nak.) Így visszagondolva, már rögtön az első telefonhívás alkalmával találkozhattam az első kis trükkel, amit a hálózatépítők előszeretettel alkalmaznak. K ugyanis megkérdezte, van-e olyan ismerősöm, aki szeretne sok pénzt keresni. Ez a mondat már önmagában is gyanús, hiszen ki az, aki ne szeretne. Én ennek ellenére rögtön mondtam neki, hogy „igen, én”, hiszen kíváncsi voltam, mi fog ebből kisülni.  Ekkor jött a második „alaptétel”, miszerint: „telefonon ne mondj semmit, érd el, hogy adjon időpontot egy személyes találkozóra!” Szerintük ez így korrekt, és komolyabb hatást is kelt – hiszen ki beszél üzleti dolgokról telefonon –, tapasztalataim alapján azonban nem más, mint félrevezetés és időrablás, hiszen, ha kimondják az MLM szót, 10-ből 11-en megköszönik a hívást és lerakják a telefont. Ha nem mondják el, akkor meg legfeljebb elmegy gyanútlan emberünk a találkozóra, és amikor ott szembesül a valósággal, akkor nem csoda, hogy kissé felpaprikázódik. (Olyanról is hallottam, hogy már a telefonban rákérdeztek, hogy MLM-ről van-e szó, az illető meg azt mondta, hogy „ááá, dehogy”, végül kiderült az ellenkezője.)
Szóval K természetesen szintén titokzatoskodott és nem mondott semmi konkrétat, én meg úgy voltam vele, elmegyek, meghallgatom, mit szeretne mondani. A megbeszélt találkozón persze hosszasan ecsetelte, hogy ő most megfogta az isten lábát, a cég ilyen szuper, a termékek olyan szuperek, és különben is minden happy és tökéletes.Na, hát ilyen nincs. Maximum a multicsilliárdosoknál; de gyanítom, még ott sem, hiszen mindenkinek lehet rossz napja, mindenki életében vannak nehéz időszakok. Nos, az MLM-ben ilyen nincs. Ott mindenki és minden fantasztikus, hibátlan, rózsaszínű és cukormázas. Én ezt láttam K-n akkor, és ezt láttam másokon is később. Két dolgot éreztem: igen erős szkepticizmust, valamint mérhetetlen kíváncsiságot. Vajon mit tudhat ez az MLM, hogy ennyire rá tudnak kattanni az emberek?

Folyt. köv...

Penny Wise

süti beállítások módosítása