Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Tágrazártszemmel

KARÁCSONYI MÉZESKALÁCS INSPIRÁCIÓ

2013. december 16. - Papay Anami

Nem tudom ki hogy van vele, de nekem a karácsony nem igazi mézeskalács nélkül. Régebben még a mama szokta csinálni, már jóval az ünnep előtt elkészítette, hogy aztán idejében megpuhuljon. Mióta Londonban élek én vettem át a stafétát, s kisebb-nagyobb sikerrel meg is alkotom az ünnepi cukormázas mézescsókot.

 1011490_168647306648406_1666307110_n.jpgA mézeskalács vagy “gyömbérkenyér” (gingerbread) már az ókorban is hódított. A görögök a halott szájába mézeskalácsot tettek, hogy ezzel engesztelhesse ki Cerberust, az alvilág mogorva őrét. Feljegyezték, hogy Püthagorasz nem élő állatot, hanem állatformájú mézeskalácsot áldozott az isteneknek.

 Ennyire azért mégsem kell messzire menni, hiszen a magyar mézes is regóta jelen van – már az aquincumi ásatásoknál is találtak több mézeskalács sütésre használt égetett cserépformát. Később aztán a középkorban Pozsony, illetve Debrecen is kiemelkedett a mézes süti készítésében. A mézeskalácsos bódék legkapósabb árucikke általában a cifra, színes díszítésű mézesszív, melynek varázserőt tulajdonítanak. Ahogy Mikszáth írja: “A mézeskalácsosság… nem a Mercur patrónussága alatt áll, hanem Ámoré alatt. Csupa merő szerelem, csupa incselkedés. Nem is mesterember a mézeskalácsos, hanem poéta.”

Na, de térjünk vissza a karácsonyi motívumokhoz. Mint már említettem én is szoktam mézeskalácsot készíteni, bár ezek inkább finomak mint esztétikusak. Igaz az is, hogy a megfelelő fűszerkeverék hozzáadásával olyan nagyon nincs is mit elrontani az ízén, de javítsatok ki, ha tévedek. Ami viszont számomra hatalmas talány, hogy miképp lehet csodaszépen kidíszíteni a kalácsokat. A választ még keresem, de a megfelelő “mézeskalácsost” már kiszemeltem magamnak Nagy Tímea személyében. (Minden kép Nagy Timea tulajdona)

1497954_214991085347361_1369324846_o.jpg

 Aki még nem látta, az most megnézheti Tímea varázslatos mézeseit – mesébe illő alkotások bármilyen alkalomra. Engem most az ünnepek kapcsán fogott meg leginkább Tímea mézeskalács kollekciója, ennél szebb és izlésesebb formákkal még nem találkoztam. Nektek hogy teszenek?

 Tobábbi inspirációkért kövess Facebook-n vagy Pinterest-n, illetve lesd meg a blogomat is - www.anamiblog.hu

süti beállítások módosítása