Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Tágrazártszemmel

Északi elegancia

2014. október 24. - Ofi.

Sokan kérdezték, miért éppen Dániába jöttem divattervezést tanulni.
Az egy dolog, hogy a királyi család viseleti gyűjteménye az egyik legnagyobb és legrégebbi Európában, de ennek a kicsi országnak a fővárosában kerül megrendezésre Skandinávia legnagyobb divathete. Ha pedig ez nem elég, minden év tavaszán Koppenhágában gyűlik össze a divatvilág krémje, hogy a fenntarthatóság jegyében tárgyaljanak a világmárkák jövőjéről. Kultúra, történelem, lehetőségek, jövőbe látó gondolkodásmód. Az érvek száma szinte végtelen, de az első és a legfontosabb tény számomra az, hogy a dánok ott vannak a design és a divat élmezőnyében, és erre nagyon is büszkék. Jogosan. Hogy miért is? Lássuk Dánia top tíz brandjét!

Baum und Pferdgarten

1999 óta létező márka, alapítói Rikke Baumgarten és Helle Hestehave. A két hölgy kreálmányaiban mindenütt tetten érhető a személyiségkülönbségeikből fakadó kettősség, legyen szó a fényes-matt, nőies-férfias vagy a visszafogott-grandiózus kontrasztokról. A Baum und Pferdgarten számos díj nyertese, és mondanom sem kell, ma már világmárka.

1 Baum und Pferdgarten 2015 spring.jpg

Bruuns Bazaar

Kényelmes, modern, viselhető elegancia sportos elemekkel. Nem nehéz kitalálni, hogy az egyszerű (de pont emiatt nagyszerű) idea mögött két férfi áll. Pontosabban egy testvérpár, Teis és Bjørn Bruun, akik 1999-re elérték, hogy brandjük az első dán divatházként meghódítsa magának Párizst is. Munkájukat precizitás és a skandináv hagyományok nemzetközivé transzformálása jellemzi.

2 Bruuns Bazaar 2014.jpg

Ivan Grundahl

1982-ben nyitotta meg koppenhágai üzletét, mely a mai napig változatlan helyszínen üzemel. Az avantgárd irányzatot erősítő Ivan Grundahl névjegye világhírű. Kísérletező, bátor tervező, akinek kötött habszoknyáitól látomásokkal teli révületbe lehet esni.   

3 Ivan.jpg

Mads Nørgaard Copenhagen

Tervezési filozófiája szerint a nőket szexivé, a férfiakat tökösebbé kell formálni a legmodernebb trendek által. 1986-ban alakult brand, Koppenhága legnagyobb sétálóutcáján, a Strøget-en található. Ruhái Európában és Japánban is kaphatók. Huszonegyedik századi laza street-style huszadik századi gondolkodásmóddal.

4 Mads Nørgaard.jpg

Wood Wood

A Wood Wood a Denmark's Royal Design School három egykori diákjának sikersztorija 2002 óta. Igazi hipszterekként limitált szériás pólókkal, surranókkal, gördeszkákkal és művészeti albumokkal kezdték, ma pedig már Dánia trendnagyágyúi. Egyediségük kulcsfontosságú összetevője a szezononként frissülő egyedi grafika a termékeiken, melyet kellemes összhangban elegyítenek a klasszikus vonalvezetéssel. Nagyon friss, nagyon fiatal, nagyon koppenhágai. A Starbuck’s-ba Wood Wood cuccban kell menni, nincs mese.

5 Wood Wood png.png

By Malene Birger

Kimondottan hölgyekre specializálódott prêt-a-porter tervező. Minden darabjából sugárzik az elegancia, legyen szó egy egyszerű gyűrűről vagy egy egész ruháról. A By Malene Birger azoknak a nőknek való, akiknek az öltözködés nem mindennapi kötelező rutin, hanem művészet (és akik ezt meg is engedhetik maguknak). Kollekciói magukba foglalják a legapróbb öltözékkiegészítőket is. Kortalan divat és modern vonalvezetés elegye. Gyönyörű.

6 by Malene.jpg

Day Birger et Mikkelsen

Skandinávia egyik legsikeresebb brandje. Miért is? Mert női, férfi és gyerekdivattal, kiegészítőkkel és lakásdekorral is foglalkozik. (Így könnyű!)
A divatház alapítója, Keld Mikkelsen Ázsiában szedte össze üzleti inspirációját, így találkozhatunk termékeinél hímzést és kézzel készített elemeket imitáló csinos kis részletekkel.

7 day.jpg

Designers Remix - Charlotte Eskildsen

A márka alapítója és kreatív igazgatója Charlotte Eskildsen, aki Koldingban szerezte divattervezői diplomáját. A dán design örökség elkötelezett híve, tervezéseinél a minimalizmus és az építészeti szerkezetek inspirálják. 2007-ben éppen ezért a legrangosabb design díjjal jutalmazták, melyet tervező kaphat Dániában; Eskildsen elnyerte a Guldknappent, rá egy évre pedig „A Legjobb Dán Tervező” címet. A brand egyik ágazata a gyermekdivattal foglalkozó Little Remix 4-16 éves lányoknak.  Weboldala szigorúan fekete és fehér, hosszabb böngészés után akadtam csak rá egy nagyon vad krémszínű szoknyára. Hiába, egy díjnyertes északi tervező kerüli a színek felesleges használatát!

8 designersremix.jpg

Henrik Vibskov

A dán divat fenegyereke, igazi lázadó. Színes, egyedi grafikái határozzák meg a kötött mind a szőtt darabokat is. Férfi-női öltözékeken túl lakásdekorral is foglalkozik. Vadsága és elevensége hamar meghódította a koppenhágai hipsztereket, külföldi rajongótábora pedig rohamosan növekszik. Csak bátraknak!

9 Henrik Vibskov.jpg

Stine Goya

A Stine Goya a nyomott minták Mekkája, a finom színek előtt való tisztelgés maga. Narancs, barack, arany és pasztellszínek használata jellemzi. A divat mellett lakberendezési tárgyak tervezésével is foglalkozik, kedvelt anyagai a sárgaréz, márvány, színezett üveg és a bársony. Üzletében lehetetlen nem sokat költeni.

10 Stine Goya.jpg

 

Összegzés

A pesti tömegközlekedésen tapasztalt öltözködési szokások retinaégető agypusztítmánya után szinte a másik végletbe csöppentem bele. Nem viccelek, itt az emberek többségének jó az ízlése, és ráadásként még azzal is tisztában vannak, mi áll jól nekik. Az igényesség a leggörbébb hátú kamasz sapkájában is ott van. A dán divatkultúra mind a forma, mind színek szempontjából végtelenül letisztult, éppen ez az, amiért szerethető. A bevásárlóközpontok ruhaüzleteiben szinte csak fekete, szürke és fehér darabok kaphatóak, színes holmikkal lehet, de nem sűrűn találkozni. Így lehetséges az, hogy a fekete-szürke-fehér hármas mellé felvett farmer jelentőssé válhat, vagy éppen csak egy fehér egyberuhához viselt sárga nyaklánc az, amitől az egész öltözék életre kel.  

Van mit tanulnunk a dánoktól. Miért? Mert sokszor eszembe jut édesanyám (aki átlagos magyar háziasszonynak mondható), ahogy munkába indulás előtt a nála háromszor nagyobb olajfoltos férfipólót gyűrögette bele a hónaljig felcibált öreg farmerébe, amely a lehető legelőnytelenebb helyeken vágott magának utat a gazdatestbe. Ilyenkor kérdeztem meg tőle (mármint édesanyámtól), hogy miért teszi ezt, mire rendszerint csak annyit felet: így kényelmes.
Hát ezért. 

süti beállítások módosítása